Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Most w Głuchołazach z pozwoleniem na budowę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Opole

Podziel się ze znajomymi:

Minister Rozwoju i Technologii wydał zmienioną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt zniszczyła powódź we wrześniu 2024 roku.

W wyniku powodzi zniszczony został również most tymczasowy w Głuchołazach.

Nowy most bardziej odporny

Nowy most w Głuchołazach ma być bardziej odporny na ewentualnie przyszłe klęski żywiołowe. Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej została podpisana 3 lutego 2025 roku, a projekt został przygotowany – zgodnie z terminem – do końca marca przez firmę Mostopol z Opola.

Nowy obiekt nad Białą Głuchołaską w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie budowy obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były po powodzi przez samorządowców i mieszkańców.

Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem belkowym, żelbetowym sprężonym, wzmocnionym łukiem, o długości całkowitej 52 m i szerokość 19 m z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi.

Projekt został przygotowany zgodnie z warunkami administratora rzeki, czyli PGW Wody Polskie, a także rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Stary most zniszczony

Obiekt niszczony w czasie zeszłorocznej powodzi był projektowany z uwzględnieniem warunków, które wystąpiły w czasie powodzi z 1997 roku. Okazało się jednak, że to za mało.

Jak podaje GDDKiA, w 1997 roku wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, podczas gdy w 2024 roku niemal dwa razy więcej, tj. 430 m3/s. W praktyce oznaczało to, że poziom rzeki w Głuchołazach był podczas ostatniej powodzi o ok. 1,5 m wyższy niż podczas w 1997 r.

Nowy most będzie zapewniać przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda będzie przepływać nad nim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Można budować S17 do granicy

Drogi i autostrady

Można budować S17 do granicy

Damian Kelman 29 maja 2025

Będzie rozbudowa DK94 z usunięciem skutków powodzi w Skorogoszczy

Drogi i autostrady

DK-46 będzie dwujezdniowa. Przetarg w tym roku

Drogi i autostrady

Most tymczasowy w Głuchołazach otwarty

Drogi i autostrady

Most tymczasowy w Głuchołazach otwarty

simetra 27 października 2024

Zobacz również:

Można budować S17 do granicy

Drogi i autostrady

Można budować S17 do granicy

Damian Kelman 29 maja 2025

Będzie rozbudowa DK94 z usunięciem skutków powodzi w Skorogoszczy

Drogi i autostrady

DK-46 będzie dwujezdniowa. Przetarg w tym roku

Drogi i autostrady

Most tymczasowy w Głuchołazach otwarty

Drogi i autostrady

Most tymczasowy w Głuchołazach otwarty

simetra 27 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5